JÁRATTÖRLÉS VÍRUSHELYZET MIATT

Egyre több ország nem enged be területére külföldi állampolgárokat az új koronavírus-járvány miatt, számos légitársaság rendkívül sok járatát törölte vagy törli folyamatosan, a hatósági rendelkezések, vagy egyszerűen a kereslet visszaesése miatt.

Emellett, a körülmények miatt az emberek nagy része önszántából mond le az utazásról, de kevés információval rendelkezik arról, hogy ilyen esetben van-e lehetősége a repülőjegy átfoglalására vagy a pénz visszaigénylésére.

Teendők járattörlés esetén

Amennyiben a légitársaság törli a járatot, köteles ingyenes átfoglalást biztosítani vagy visszaadni a repülőjegy árát. A légitársaság minden esetben értesíti utasait a járattörlésről és a további lehetőségekről.

Ha az utas a légitársaság oldalán vagy irodájában foglalt, közvetlenül kap (általában emailes) értesítést, ha pedig közvetítő oldalon vagy utazási irodában tette, akkor alapesetben onnan érkezik a tájékoztatás.

A légitársaságok által felajánlott automatikus átfoglalást az utas nem köteles elfogadni.

Ha a légitársaság a járattörlésről az indulást megelőzően minimum 14 nappal értesíti az utast, akkor átfoglalást vagy pénzvisszatérítést kell nyújtania, kártérítést viszont nem.

Ha azonban az értesítés az utazást megelőző 14 napon belül történt, a légi utasok jogait és kártérítéseket szabályzó 261/2004/EK rendelet szerint a légitársaság a fentiek mellett kártérítést is köteles fizetni az utasnak. (Az EU egyelőre nem függesztette fel a rendelet hatályát, de akár még ez is megtörténhet.)

A kártérítési kötelezettség alól kivételt képeznek a vis maior helyzetek, amikor a járattörlés a légitársaság hatáskörén kívüli, elháríthatatlan ok miatt történik. A koronavírus-járvány is vis maiornak minősül. Tehát ha a törlés annak következtében történt, hogy az adott repülőtér nem fogad járatokat, vagy a hatóságok a beutazást megtiltották az adott országba, akkor a légitársaság mentesül a kártérítési kötelezettség alól.

Amennyiben a légitársaság nem vis maiornak minősülő ok miatt (vagy ha ez vitatható, pl. a keresletcsökkenés miatti járattörlés nem feltétlenül vis maior) töröl egy járatot, akkor az utas által benyújtott kárigényről majd a bíróság döntheti el, hogy a légitársaság mentesül-e a kártérítés alól.

Átfoglalást vagy pénzvisszatérítést vis maior esetén is biztosítania kell a légitársaságnak, de kártérítést nem.

A készpénzben történő visszatérítés általában hosszabb átfutási idővel történik meg. Egyes légitársaságok (pl. a Wizz Air), ha az utas nem kéri vissza a pénzt, az eredeti összegnél többet írnak jóvá későbbi utazásokra felhasználható utalvány vagy kredit formájában.

forrás: airportal.hu

Call Now Button